måndag 15 december 2008

Familjeparkeringens väktare

Idag svängde jag förbi IKEA på väg hem från jobbet. Som väntat var det många bilar på parkeringsplatsen och jag fick syn på en ledig plats långt fram. Väl framme upptäckte jag att det var en familjeparkering (som namnet antyder är den till för FAMILJER) varför jag letade vidare.

Döm om min förvåning när det gasar in en liten skitbil med två killar i. Inga barn inom synhåll. Det krävdes få millisekunder och ingen reflektion. Jag hängde mig på tutan och pekade ilskt på skylten. Föraren hoppade ur bilen och kom bort mot min bil. Han var stor och han var arg. Vi argumenterade en god stund och han ville verkligen inte förstå först. Trots att han var pappa.

Till slut gav jag upp och sa "Gå du tillbaka till din bil och på vägen dit kan du ju ta en extra funderare på om du verkligen gör rätt i att stå där". När jag låste min bil började han backa ut. Han vinkade och log. Jag log med.

Inne på IKEA letade jag efter gardinstång när någon plötsligt knackade mig på axeln. Det var han. Han log lite generat. "Jag vill bara tacka dig för ditt civilkurage och be dig om ursäkt för att jag var otrevlig mot dig.". Modig kille.

Vem vet. Han kanske också blir en familjeparkeringarnas väktare!

1 kommentar:

Malin sa...

Nu fick jag lite dåligt samvete...

Onsdag kvällar klockan 20:30, har varit på SATS, åker till Ica Maxi, parkerar alltid på familjeparkeringsplats... Men alla barn skall ju vara hemma och sova då + att parkeringsplatserna är _så_ nära entrén...

Men dubbelmoralist som jag är muttrar jag över andra som använder dem som inte har barn i bilen. Får ta mig ett snack med mig själv vid tillfälle... *ler*