lördag 17 april 2010

Baka baka liten energikaka



Foto: Egna

Idag har jag gjort två olika sorters energikakor, eller energy bars, att ha med på cykelturer, löprundor etc. Jag hittade ett grundrecept på nätet och ändrade sedan smaksättningen på kakorna efter eget tycke och smak.
I den ljusa kakan är det hackade fikon, aprikoser, vit choklad, cashew- och pistagenötter. I den mörka kakan är det russin, jordötter, aprikos, cashew, smält mörk choklad, cacao och cocosflingor. Dubblar man grundreceptet blir det lagom att använda en långpanna som form. Jag kan inte nog betona hur viktigt det är att 1) PRESSA ut smeten i formen och 2) låta smeten kallna i kyl eller frys innan man försöker skära den i bitar. Annars blir det müsli av det hela!
Förresten - Visst ser den mörka ut som en stor hästskit i långpannan innan jag pressade ut den?!

1 kommentar:

I Nadjas kök sa...

Upptäckte precis att du hade länkat tillbaka till mig på grund av grundreceptet. Vill bara tacka för det. Hoppas du gillade barerna du gjorde och japp, visst ser det ut som hästskit (big smile)

Ha en fin sommar