tisdag 18 september 2012

Hårt jobb och envishet


Det sägs ju att envisast vinner (eller... jag brukar i alla fall ha det som måtto) och i fallet med vårt trädäck har det verkligen stämt. Jag har säkert lagt hundra timmar på att förvandla det till vackert, lent och silverglänsande. Många timmar med Kärchertvätten och oljande med Sioo har gett mig precis vad jag drömde om!

Nästa vår kommer vi att se det slutliga resultatet, det tar nämligen ett helt år innan härdningen blivit klar.


Lent trädäck och det fina fikonträdet som jag fick av pappa. Staketet byggde
sambon i våras. Innan vi oljade trädäcket såg det ljust ut! :)

Jag testade att snabbslipa och olja en ganska skabbig teakgrupp från Brafab som
jag fyndade på Blocket. Bordet och en stol har oljats några dagar innan och
börjat gråna medan de två andra stolarna är nyoljade med Sioo.
Här syns det på bordet hur härdningsprocessen på Sioo sker
gradvis. Det ljusa partiet har blivit silkeslent medan den delen
som fortfarande är lite svartaktig inte är så len. Jag vet inte hur
det går till, men det blir fantastiskt fint!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Åh vad roligt att få se/höra om någon som testat sioo.. Jag har läst om det och har funderat på att behandla vårat golv ute vid stugan med det...nu har jag bestämt mig. Blir helt klart en behandling till våren.
Ert golv och även möblerna blir ju superfina.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Lina sa...

Jättefint Karin!!!

För en som inte fattar något av detta..."Kärchertvätten och oljande med Sioo"... varför gör man detta? Är det enbart för att det är snyggt eller är det praktiskt oxå?

Vi ska bygga trall nästa år och behöver tips! :)